Wednesday, August 8, 2007

صمت الكلام


صمت الكلام
كنت بشوفه كل يوم الصبح وهو رايح الشغل وهو راجع من الشغل كنت وقتها بنت صغيرة مفيش حاجة شدانى ليه غير لبسه وشكله وأناقته ونضارته وريحة البرفان بتاعه الى بتملى المكان الى بيمر من عليه .

وكبرت وكبر الإحساس وجت الصدفة الى عمري ما كنت أتصور إنها تحصل
دا جه وسلم عليا ااااااه دا طلع اخو صحبتى !!!
يادى الصدف السعيدة
بدأت اتصل بأخته فى التليفون بس كان كلى أملى انو هو الى يرد عليا علشان أقوله ازيك أو عامل إيه أو حتى اسمع صوته وهو بيرد يقول الووو
مكنش حلمي أبدا اكبر من كدا وكان بيتحقق لما يرد السلام أو يسألني عن اخبارى
وقتها أقول إيه دا ما هو بيهتم بيا اهو
وتمر السنة ورا السنة ونفس الحكاية مش اكتر من تليفونات متقطعة بنا بس فيها احساس غريب مع ان كلامها عادى .
كل الوقت دا وحبه بيكبر فى قلبى وأنا بستنكره وبقول مش ممكن يكون شايفنى اصلا
هو مينفعش انو يكون اكتر من حلم

وقرب معاد زواجه
وقبل زواجه بيوم
يرن جرس التليفون الاقى أخته حزينة وبتكلمنى عنه بكل أسى وبتقولي كلنا ظلمناه محدش فينا اهتم مرة بأمره ولا قاله بتحب مين ولا عاوز مين ورديت بكل بساطه وهدوء وسألت قالك بيحب مين؟ ومستنا بكل الأسى اسمع هو بيحب مين
وسألتها مريم – طيب ريهام – طيب شرين طيب دعاء وهى معندهاش غير لأ
وفجأة قررت اعرف انا فين قولتها اوعى يكون انا وكان ردها هى الصدمة انو أنا
وفى لحظة واحدة حسيت أن حلمي كله أتحقق باني عرفت إن انا الى جوا قلبه وان الإحساس إلى كان بيوصلنى دا وبستنكره حقيقة وفى نفس اللحظة عرفت إنها نهاية حب كانت بدايته صمت ومن وقتها عرفت أنى هفضل صمت
كان أصعب يوم مريت بيه أحساس فظيييييييييييع والله تحس انك بتموت بالبطئ ومستنيا معجزة تغير القدر
توسلات ودموع ودعاء بتغير المصير وأنى أكون انا إلى هكون زوجته بكره مش حد تانى غيرى
وجه اليوم التانىيوم زواجه وجرس التليفون يرن الساعة 5 مساءا ويكون مفاجأة ليا صوته.. صوته من غير وسيط بنا
بيقولى عاوز أشوفك حالا عاوز أروح معاك عند حد كان نفسي اروحلو معاكى من زمان
فى اللحظة دى وقفت العقل عن التفكير
وقررت وقتها انو اى حاجة هتحصل دلوقتى هوافق لو طلب نهرب هوافق بس مصحاش من الحلم إلى عشت عمر كتير بحلم بيه ومتوقعتش انو ممكن يتحقق
روحت عند بيته بالعربية وانا معرفش انا رايحة معاه فين
يسألوني رايحين فين اقول معرفش
كنت فى غيبوبة والله فى غيبوبة
دموع متعلقة بين الرومش خايفة تنزل حد يشوفها ويسأل ليه
نبرة صوت حزينة وكئيبة وخايفة من الصدمة بأني بتمني منه لحظة انقلاب أو تمرد ومش هتحصل
خرجنا ومشينا طول الطريق صمت ابلغ من كل كلام وإحساس يوصل كل كلمة أنت عاوز تقولها ومش قادر تنطق وكأنك ملجم
ولاقتني فى وسط مقابر ومباش موجود غير الدموع إلى مقدر تش توقف اكتر من كدا عندى وعنده
ونزل راح لقبر أبوه ودموع ملهاش أول من آخر وانا دموعى اكتر على الحلم الى راح والقلب الى حاسه انو خلاص مع كل ثانية بتمر ناحية موعد زفافه نبضاته بتقل لحد ما هتتوقف
حسيت انو بيحكى لأبوه عنى وبيشكيله من ظلم الدنيا والظروف عليه ورجع بدموع اكتر من الى كان رايح بيها
ولسة الصمت هي اللغة المشتركة الى بيني وبينه
والنهاردة وبعد 10 سنين لاقيت دموعى بتنزل وانا بكتب
وسادت حالة من الصمت عندى زى الى عشتها ولاقيت الحلم لسة موجود والدموع لسة حيرانة مش عارفة تروح فين او لمين.


5 comments:

إيمان said...

عامة يا فيفى بتبدأ كده أهتمام ثم أعجاب ثم تعلق ثم حب لكن النهايات هى دوما تختلف ونهاية هذه القصة كانت وقت ميلادها...

Moustafa said...

صباح اخير استاذتنا
احب ان ابدا اولا بالثناء على مدونتك الجميله التى تركت بداخلى انطباعا جميلا ثانيا: تللك الجمل ذات الطابع الخاص والتى تلمس المشاعر لمن قراها بقلب عقله ذرفت من عينى تللك الدموع التى نزلت من عينكى وكانى ذلك الشخص فى ذلك الوقت والمكان .
واخيرا فاننى انتظر المزيد والمزيد من رؤياكم الجميله

عندما انتهيت من صنع سفينتى..جف البحر said...

مرسيه يا مصطفى انت دايما كنت من الناس الى لما احتاجها باقيها فى اى وقت ويمكن بعدنا شويا بس اهو ادينى عملت نوع جديد من التواصل مع اصحابى
عاوزة دايما اشوفك متابع ليا
زى ما عودتنى منك

Nassor said...

فيفى
اعتقد ان الناس اللى بيحبوكى
صعب قوى يقيموا حاجة انتى عملاها بحيادية لانهم هايشوفوا اى حاجة تعمليها هاتكون هايلة
لانهم اتعودوا منك على الجدية فى الاداء مصاحباً ذلك دائماً مشاعر راقية والفاظ منتقاه
Nasr

Anonymous said...

عزيزتي ايمي صمت الكلام هذا العنوان رائع للغاية فاوقات كثيرة لا يستطيع الانسان الكلام مع من يحبه ولكن يكتفي بالنظر اليه ويتحدث اليه وهو صامت فالصمت أحيانا يعبر عن أشياء كثيرة بداخل الانسان فالحب مش مجرد كلمة تقال بل هي فعل وانتي عبرتي بها بالفعل فالحبيب هنا أحب الفتاة دون أن ينطق بالكلمة ولكنه أشعرها بها باهتمامه بها ولكن كما قلت ان الحب يبدأ باهتمام ثم اعجاب ثم تعلق ثم حب ولكن النهايات هي التي تختلف وأنا بقرأالقصةتذكرت جملة من اغنية وهي كتير بنعشق ولا بنقول تحياتي آية سعودي